A stratégiai tervdokumentumok ‘fejlesztőinek’ 2005-től egy sajátos környezetvédelmi követelménynek kell megfelelniük: bizonyos tervekre, programokra környezeti vizsgálatot kell készíteni. A 2/2005 (I.11.) Korm. rendelet szerint a környezeti vizsgálat a jelentős környezeti kihatású koncepciók, tervek és programok környezeti szempontú értékelésének és befolyásolásának eszköze. Bár elnevezése hasonló, nem szabad összekeverni a környezeti hatásvizsgálattal, mely egy konkrét beruházás környezeti alkalmasságát értékeli. A stratégiai környezeti vizsgálat (SKV) a jövőbeni fejlesztések keretéül szolgáló koncepciók, tervek és programok, területi tervek – tehát stratégiai dokumentumok környezeti és fenntarthatósági teljesítményét értékeli. A stratégiai környezeti vizsgálatot nem a tervezést követően, hanem a tervezés során kell készíteni és számos tervdokumentum (pl. ágazati stratégiák, cselekvési tervek, területfejlesztési tervek) hatósági elfogadásához nélkülözhetetlen lehet.
Társaságunk az elmúlt években aktív és kezdeményező szerepet vállalt az SKV magyarországi elterjesztésében. Az Env-in-Cent Kft. társ-koordinátora volt annak a szakértői munkacsoportnak, amely 2003-2004-ben kidolgozta az első hazai stratégiai környezeti vizsgálatot a Nemzeti Fejlesztési Terv Regionális Operatív Programjára. Az elmúlt évtizedben több mint 20 SKV folyamatot koordinációját láttuk el (ld. referenciáink); e tématerületen Társaságunk piacvezető pozícióra tett szert. Az általunk fejlesztett értékelési módszertant ‒ melyet a hatóságok, valamint a szakmai és a civil szervezetek véleményeire alapozva dolgoztunk ki ‒ a zöldhatóság elfogadja, más SKV készítők is alkalmazzák. Társaságuk a következő szolgáltatásokat nyújtja partnereinknek:
♦ Környezeti értékelés elkészítése: az SKV első lépéseként a tervekhez ún. környezeti értékelést kell készíteni, melynek tartalmát előzetesen egyeztetni kell a környezetvédelmi hatósággal.
♦ Többoldalú dialógus szervezése: A tervdokumentumok környezeti vizsgálata végső soron egy többoldalú ‘dialógus’, melynek során a fejlesztő a környezetvédelmi hatósággal, illetve a nyilvánossággal szemben ‘megvédi’ a tervdokumentumot. (A környezeti vizsgálat teljes folyamatában nagy szerepe van a megfelelő hatóságokkal történő ‘menet közbeni’ egyeztetéseknek.)
♦ ‘Zöld’ kommunikációs szolgáltatások: az új irányelv a közvéleménnyel való széles körű párbeszédet is előírja. Biztosítani kell az állampolgárok és a civil szervezetek hozzáférését a programtervezetekhez, észrevételeiket a döntéshozatal során figyelembe kell venni.
Ha szolgáltatásunk felkeltette érdeklődését, forduljon Dr. Pálvölgyi Tamás igazgatóhoz.